Szakmai cikkeink

Fedezze fel az interim menedzsment világának kulisszatitkait, és szerezzen mélyebb, gyakorlatias betekintést a szakma kihívásaiba és lehetőségeibe. Cikkeink segítségével megértheti, miként hozhatnak átmeneti vezetőink azonnali értéket és megoldásokat a vállalatok változó környezetébe.

Mikor és hogyan segít az interim menedzser? #2

Mikor és hogyan segít az interim menedzser? #2

Hogyan járulhat hozzá az interim menedzser egy cég sikereihez?

Cikksorozatunkban rendszeresen mutatunk be konkrét példákat, hogyan segítettük át egyes ügyfeleinket egy átmeneti, változásokkal teli időszakon, és milyen eredményeket értünk el.

Az alaphelyzet

Ügyfelünk külföldi tulajdonban lévő cégcsoport magyarországi leányvállalata. Egy kompetitív (termelő)piaci szegmensben tudhat erős pozíciót magáénak, működését nagyfokú szervezettség és szabályozottság jellemzi.

Fel is merül a kérdés, hogy mi okból merül fel ilyen szervezetben interim menedzsment támogatás szükségessége? A választ itt nem működési problémákban vagy szervezeti hiányosságokban – legyen szó akár people management vagy vállalati kultúra deficitről -, hanem erőteljes külső hatásokban és az arra adott szervezeti reakciókban kell keresni.

A kihívás és a rá adott válaszok

A COVID19-válság és annak hatásai alaposan „megráncigálták” a hosszú idő alatt kiépített – és mellesleg jó ideje hatékonyan működő – beszállítási láncokat. Ez – többek között – az alapanyag és alkatrész szállítási pontosság drasztikus visszaesését, az pedig azonnal termelés tervezési és termelési ingadozásokat, készletproblémákat és a vevők irányába teljesítési gondokat okozott.

Az ügyfél először a „standard megoldással”, azaz piaci/üzleti erejének és reputációjának felhasználásával igyekezett elsőbbségi pozíciót nyerni (visszanyerni) a beszállítói körben. Hamar ráébredt, hogy ebben az esetben ez már nem elég. Realizálta, hogy a beszállítói láncolat számára szükséges és kedvező újraépítéséhez és fenntartásához az eddigieknél jóval nagyobb erőfeszítésekre (és erőforrásokra) lesz szükség.

Ez a helyes felismerés gyors döntést eredményezett: a funkcionális szervezeti egység (supply chain) „feltuningolását”, azaz átalakítását és jelentős megerősítését. A feladatot meg is kapta a felelős szervezeti egység (HR). A megvalósítás azonban nyilvánvalóan szignifikáns időigénnyel bírt. Az igazi probléma ott volt, hogy a fokozódó üzleti nyomás nem adott időt a nyugodt szervezetfejlesztésre, sőt a meglévő szakmai kapacitások kifáradásával, lemerülésével is fenyegetett.

Valahogy úgy nézett ki a helyzet, mintha verseny közben kellene egy versenyautót nemcsak szervizelni, de nagyobb teljesítményűvé átalakítani.

A szervezetnek ezen a ponton nagyon gyorsan szüksége volt egy kiváló, kipróbált supply chain szakemberre és tapasztalt vezetőre egyben. Az ügyfél ekkor keresett meg minket, hogy igénybe vegye interim menedzsment szolgáltatásunkat.

Megbízónk igénye – azon elvárásokon túl, hogy az interim szakember tapasztalt legyen hasonló helyzetek kezelésében – az volt, hogy az interim menedzser rövid határidővel tudjon kezdeni, és 6 hónapig maradjon. Ez a fél éves időszak lehetőséget ad a vállalat számára, hogy áthangolja, átszabja folyamatait az új körülményekhez igazodva. Mindeközben persze az operatív feladatokat is ellátják, ugyanakkor elegendő időt biztosít az új szervezeti egység hiányzó tagjainak a megtalálására, integrálására.

Az interim menedzsment együttműködés eredménye

A helyzet áttekintése és az igények egyeztetése után rövid időn belül megtaláltuk azt az interim menedzsert, aki széleskörű, multinacionális környezetben szerzett tapasztalatait több fronton is hatékonyan tudta megbízónk számára hasznosítani: 

  • A szakmai munka gyors áttekintésével és újra-priorizálással „új ritmust” adott az operatív tevékenységeknek. Személyes problémamegoldásokkal role modelként inspirálta az irányítása alá került (addigra kissé elfáradt és elbizonytalanodott) munkatársakat.
  • Az interim szakember által bemutatott és használatba került jó gyakorlatok (best practice) gyors és érzékelhető hatékonyság-, illetve eredményesség növekedést hoztak az operatív működésben. Ez a gyors vezetői elfogadásában is jelentős szerepet játszott.
  • A folyamatok fejlesztése során objektíven, szakmai-hatékonysági alapon tudta változtatási javaslatokat a teljes szervezeten belül – ideértve az anyavállalati működési kapcsolódásokat is – keresztülvinni. Nem gátolták a szervezetben esetleg meglévő személyes, formális vagy informális kapcsolatok, negatív kommunikációs és/vagy kooperációs tapasztalatok.
  • Kiváló szakmai együttműködést alakított ki a vállalati döntéshozókkal objektív és megbízható információkkal látva el őket.

Összegzés

A megbízó (az ügyfél) jó döntést hozott az interim szakember bevonásával. Nemcsak a szükséges, azonnali kapacitástöbbletet teremtette meg, de a gyors tudástranszfernek, azaz a működési minőség szükségszerű fejlesztésének is teret nyitott. A lépéssel kapcsolatos költségek optimalizáltak, hiszen szolgáltatást csak arra az időszakra kell igénybe venni, míg a szervezetnek feltétlenül szüksége van rá.

Az interim menedzser szakmai és vezetői működésének gyors elfogadása a menedzsmentben és a szervezeti egységben megerősítette a felsővezetői döntést és befektetésként értékelte a megbízással kapcsolatos kiadásokat.

Készen áll az új megoldásokra?
Beszéljünk a lehetőségekről!

Konzultációt kérek

Ügyfeleink

Katek
Losberger de Boer
Ecseri kft
Aalberts ips
Woco
Agrofeed
Harman
Arri Rental
Fressnapf
Demeter Biosystems