Mikor és hogyan segít az interim menedzser?
Hogyan járulhat hozzá az interim menedzser egy cég sikereihez? Cikksorozatunkban rendszeresen mutatunk be konkrét példákat, hogyan segítettük át egyes ügyfeleinket egy átmeneti, változásokkal teli időszakon, és milyen eredményeket értünk el.
Az alaphelyzet
Az ügyfél egy magyar tulajdonban lévő cégcsoport. Sikeres növekedést és erős piaci pozíciót tudhat magáénak, működését mindig a szervezetben dolgozó, tapasztalt szakemberek és vezetők egyéni képességeire és teljesítményére alapozta.
Ez azt is jelenti, hogy a működést támogató szabályozási mechanizmusok és rendszerek fejlettsége mindig csak követte a szervezet fejlődését– néhol jókora lemaradással. Ez a helyzet bármelyik kulcsember szervezetből való kiesésével komoly működési kockázatot rejt.
Ügyfelünk esetében pedig pontosan ez történt: az egyik felsővezető kilépésével a tudás lényeges része is távozott.
Belső megoldási kísérletek
A fájdalmas tapasztalatokat követően a management felismerte ezt a problémát, és a pénzügy-kontrolling területen hatékonyságnövelő átszervezés, újraszabályozás és a funkció működését támogató IT rendszer fejlesztése mellett döntött. A mielőbbi megvalósítás érdekében felvettek egy másik vezetőt, aki végül pár hónap után hirtelen kilépett, hátrahagyva a megkezdett munkát és a fejlesztési folyamatokat.
A vezetőségnek ezen a ponton nagyon gyorsan szüksége volt egy jó szakemberre és vezetőre. Ekkor keresett meg minket, hogy igénybe vegye interim menedzsment szolgáltatásunkat.
Az ügyfél igénye – a szakmai elvárásokon túl – az volt, hogy az interim menedzser nagyon rövid határidővel tudjon kezdeni, és 6 hónapig maradjon. Ez a fél éves időablak lehetőséget ad a vállalat számára, hogy stabilizálja a folyamatait, miközben a napi operatív feladatokat is ellátják, ugyanakkor elegendő időt biztosít a végleges jelölt kiválasztására.
Miért fontos, hogy gyorsan pótoljuk a hiányzó vezetőt?
Általános tapasztalat a szervezetek működésében, hogy a vezető elvesztése utáni „gyász” rövid időszaka után jellemzően lelassul és beszűkül a működés a minimális, rutinszerű szintre, romlik a munkahatékonyság és ezzel együtt sok esetben a munka minősége is. Minél tovább van dedikált vezető nélkül a csapat (és benne az egyének), annál inkább felerősödhet az „árvaság-érzés”:
- Elhagyatottság („Mi nem is vagyunk fontosak itt senkinek.”)
- Védtelenség („Csak akkor vesznek észre, ha hibázunk.”)
- Leértékelődés („Majd biztosan hozzácsapnak egy másik szervezeti egységhez.”)
Ezek a felerősödő érzések passzivitáshoz és hibákhoz vezetnek, amik hosszú távon felerősítik a személyes konfliktusokat is – ami további hibákat és rosszabb munkamorált generál. A rossz hangulat erősíti a munkahelyváltás gondolatát is. Nyilvánvaló cél tehát a szervezet irányítói és döntéshozói számára, hogy ennek a negatív folyamatnak elejét vegyék, és helyes lépésekkel elkerüljék az abból adódó jelentős fenyegetést.
Az interim menedzsment együttműködés eredménye
Kérésükre alig néhány napon belül megtaláltuk azt az interim menedzsert, aki széleskörű, hazai és multinacionális környezetben szerzett tapasztalatait több fronton is hatékonyan tudta az ügyfél számára hasznosítani:
- A szakmai munka szoros tervezésével „új ritmust” adott az operatív tevékenységeknek és ezáltal a munkatársak ismét fontosnak, értékteremtőnek érezhették munkájukat. Megszűnt a „szervezeti árva”-érzésük. Ez az interim vezető gyors elfogadásában is jelentős szerepet játszott.
- A működés áttekintése, fejlesztése során objektíven, szakmai-hatékonysági alapon tudta megvizsgálni a működési rutinokat. Az általa hozott jó gyakorlatok (best practice) sok helyen gyors és érzékelhető hatékonyságnövekedést eredményeztek az operatív működésben, ami a felgyülemlett elmaradások (backlog) szisztematikus és minél gyorsabb felszámolását is segítette.
- A támogató rendszert fejlesztő partnercéggel „megtisztította” az együttműködést, gyorsan lezárta a menet közben kialakult fejlesztési zsákutcákat. Ezáltal megszűntette a szükségtelen vagy alacsony prioritású tevékenységekre fordítandó erőforrások elvesztegetését, és egyértelmű irányt szabott a további lehetséges fejlesztésnek.
Az interim menedzser tevékenysége rávilágított a szervezeti-működési hatékonytalanságokra és egyszersmind fel is tárta a döntéshozók előtt a probléma komplexitását. Végül az ügyfelünk a szerződést meghosszabbította. Ennek köszönhetően az interim szakember a fejlesztési szakasz végéig irányította a változásokat, felszámolta az operatív backlogot és a szervezeti egységet magasabb működési színvonalon adta át a hosszútávra szerződtetett szakmai vezetőnek.
Az együttműködés sikerrel zárult!

