Tudástranszfer interim megbízásban
Az interim menedzsment szolgáltatás (egyik) hozzáadott értéke
A tudásmenedzsment forrása
A szellemi tőke az egyik legfontosabb szervezeti erőforrás, ezért a tudásmenedzsment (TM) az üzleti élet mindennapi tevékenységei közé tartozik. A TM kritikus lépése a tudás megszerzése és megosztása, amely a szervezeti teljesítmény magasabb szintjének elérése érdekében pótolja a tudáshiányt.
A szervezeti gyakorlat egyre inkább olyan megoldások felé fordul, amelyek külső források segítségével szerzik meg a szükséges tudást. Egy lehetséges megoldás az interim menedzserek szolgálatainak igénybevétele, akik különböző szervezetek problémáinak megoldása során széleskörű tudásra tettek szert. Az interim menedzser tudásmenedzserként új tudást visz be a szervezetbe, fejleszti, átadja, felhasználja és a szervezet számára megőrzi azt.
A tudás átadása
A legtöbb esetben a vezetői és szakmai tudás is átadásra kerül, és az interim szakemberek ezen „látens”, de gyakorlati tudásuk (tacit tudás) miatt is értékesek a vállalkozások számára. A tudásátadás és -fejlesztés az operatív együttműködés, a közös gondolkodáson keresztül történő tudástermelés, valamint összetett problémák közös megoldása során történik meg.
A sikeres tudástranszfer (és a szervezeti emlékezetbe való beépülés) előfeltétele minden esetben a szervezet (elsősorban az interim megbízásról döntő felsővezető, mint ’szponzor’) és az interim menedzser között kialakult bizalom. A tudásfejlesztés során az interim menedzser által hozott tudás gyakorlati eredménye egy olyan utód kijelölése és felkészítése is, aki képes és hajlandó adaptálni az interim menedzser tudását. Az értéklánc utolsó szakasza az interim menedzser által bevitt tudás felhasználása és megőrzése a hosszú távú siker érdekében.
Sok esetben az interim szakember jelenléte összetett eredményeket hoz a szervezetek számára. A megbízásban célként kitűzött projektfeladatok teljesítése mellett új módszerek, folyamatok, rendszerek kerülnek kidolgozásra, és ezáltal lesz érezhető, tetten érhető a szakértői tudás átadása.
Az értékek megőrzése
A tudásátadást követően fontos kérdés, hogy a szervezet képes-e a megszerzett tudást, mint a szervezet erőforrását megfelelően megőrizni, és szervezeti eszközként hasznosítani.
Számos módszer, eszköz áll rendelkezésre, amelyeket a szervezetek – az interim menedzserrel együttműködésben – a tudás szervezeten belüli integrálására és megőrzésére használhatnak. A módszerek egy része a tacit tudás átadására irányul (pl: közös munka (mentorálás), rendszeres tapasztatcsere, oktatás, utógondozás, stb.), míg mások az explicit tudásanyagra összpontosítanak (pl.: dokumentáció, szabályzatok, oktatási anyagok készítése, folyamatszabályozás, stb.)
Fontos kérdés még az utódlásról való gondolkodás és az utód(ok)ról való gondoskodás, ami garancia arra, hogy az interim szakember által átadott és a megbízás során közösen létrehozott új tudás megmaradjon, integrálódjon és hasznosuljon a szervezeten belül, mielőtt az interim vezető elhagyja a vállalatot. Ez garancia lehet arra, hogy az új tudás hosszú távon valóban a szervezet vagyonát gyarapítja.

